Kyllä ratikalle! Ei tunnelille!
04.03.2015
Tampereen suurten hankkeiden suunnitteluun syydetään miljoonia rahaa vuosittain. Näiden toteutuksen hintalappu on satojen miljoonien luokkaa. Samaan aikaan kaupunki tekee alijäämäisiä tilinpäätöksiä ja laatii säästölistoja.
On selvää, ettei Tampereen talous kestä kaikkien jätti-investointien toteuttamista. XL-ryhmä, kokoomus ja vihreät etunenässä, eivät suostu tätä tosiasiaa tunnustamaan. Hankkeet on laitettava tärkeysjärjestykseen, koska kaikkeen ei yksinkertaisesti ole varaa.
Rantaväylän tunnelihanke on pantava jäihin, eikä sen suunnitteluun tule myöntää enää senttiäkään. Tunnelille ei ole liikenteellistä tarvetta ja sen kustannukset ovat kasvaneet holtittomasti.
Myös keskusareenan ja kannen suunnitteluun on käytetty paljon rahaa, vaikka itse hanke on epävarmalla pohjalla. Sijoittajia ei yksinkertaisesti tunnu löytyvän.
Käytetään tunneli- ja kansirahat katuraitiotien rakentamiseen. Raitiotielle on selvä liikennepoliittinen ja kaupunkikehityksellinen tarve. Sen avulla on mahdollista kasvattaa joukkoliikenteen osuutta, vähentää ilmastopäästöjä ja tiivistää kaupunkirakennetta kestävällä tavalla. Myös valtio on sitoutunut tukemaan hanketta 30 prosentin maksuosuudella.
Milla Granlund
Antti Hiitti
Sanna Marin
Akseli Nurmio
Inna Rokosa
Ari Wigelius
Tampereen nuoret kuntavaaliehdokkaat (sd)
Kirjoitus on julkaistu 23.9.2012